2010-10-30

Outer Space



Peter Tscherkassky, (sz.: 1958)  az osztrák kísérleti film talán legjelentősebb alakja,  három évtizede tartó kurátori, fesztivál-szervezői (Viennálé) és alkotói pályája során a lírai non-narratív filmben rejlő lehetőségeket kutatja.
Legfontosabb alkotói ciklusában, a Cinemascope trilógia darabjaiban a 20-as évek avantgarde filmjei előtt tiszteleg: az orosz montázsiskolától a dadaizmusig tart az a posztmodern háló, amivel Tscherkassky kihalássza a neki leginkább tetsző motívumokat.

A Trilógia utolsó két darabja az Outer Space és a Dream Work hagyományos, a filmszalagot közvetlenül manipuláló technikával készültek. A talált, más filmekből felhasznált nyersanyagokat kockánként, kézzel ragasztotta egy exponálatlan 35 mm-es szalagra, több képréteget, vibráló elmosódásokat animálva az eredeti felvételekbe.

A több mint 40 fesztivált is megjárt Outer Space szellemes kifordítása, illetve újragondolása egy nyolcvanas évekbeli horrorfilmnek.
Éjszaka, egy nő érkezik egy sötét családi házba, ahol furcsa erők kerítik hatalmába. A kép szinte darabjaira, szövet-rétegeire bomlik, majd lassacskán a film-bomlásával felszínre tör a káosz. Az eredeti thriller vagy horror elemeket hol felerősíti a montázs időnként idegtépő, néha meg szinte lírai futamai, hol pedig ironikusan kifordítják azt. A found-footage filmek az újrafelhasználás és az átértelmezés gesztusai miatt mindig magukban rejtik a posztmodern ironiát.

forrás: Prizma

Nincsenek megjegyzések: